Ford Mustang

Ford Mustang vuodesta 1964. Sivulla on eri sukupolvien mallisarjojen lyhyt esittely, ja linkeistä löytyy lisää historiaa ja Mustang-tietoa. 

Ford Mustang on eräs menestyksekkäimpiä automallisarjoja. Markkinoille tultuaan se loi Yhdysvalloissa kokonaan uuden henkilöautoluokan, pony car -autot. Mustang oli todellinen Jackpot Fordille vuonna 1964. Mustangien historiassa löytyy useita vaiheita ja mallisarjoja:

1964-1966 Ford Mustang – klassikon syntymä

Ford räjäytti jättipotin 16. huhtikuuta 1964 Amerikassa esitellessään Ford Mustangin. Auto oli nerokas yhdistelmä asioita, jotka tekivät siitä yhden automaailman kiistattomista klassikoista. Autot suorastaan vietiin käsistä ja tehtiin myyntiennätyksiä, jotka ovat kestäneet tähän päivään saakka! Mustang oli edullinen ja urheilullinen auto, jossa luotettuun tekniikkaan yhdistettiin unohtumaton ja silmää hivelevä muotoilu, tehokas V8-moottori ja kattava varustelista. Ensimmäisen sukupolven mallistossa oli tarjolla kolme korimallia: kovakattoinen coupe Hardtop (HT) ja avomalli Convertible.
– Lue lisää

1967-1968, lisää pituutta, leveyttä, kuutiotuumia ja tehoa

Runsaassa parissa vuodessa Mustang oli luonut kokonaisen autoluokan eli ns. Pony-car’it. Kilpailutilanteessa Ford maustoi Mustangia muotoilemalla autoa uudelleen. Keulaa ja perää venytettiin, sekä leveyttä lisättiin muutamilla senteillä, samoin sisustus uusittiin tukevamman näköiseksi kauttaaltaan. Silti ilme säilyi niin alkuperäisen oloisena, että monet harrastajat luokittavat, nimenomaan, -64–68 mallit alkuperäisiksi klassikoiksi. Vuonna– 67, esiteltiin Mustangissa Fordin 390 cid:n isolohko, josta irtosi muhkeat 320 hv.
– Lue lisää

1969-1970, lisää kokoa, muhkeasti muskelia

Mustang -69 oli selvästi erinäköinen kuin viisi vuotta aiemmin esitelty malli. Pidempään ja piikkimäiseen keulaan upotettiin nelivalot, kyljen tavaramerkkinä kulkenut upotus katosi ja sitä korvaamaan, tuli koriste-scooppi, takapyörän eteen. Vuoden -70 mallit tunnistetaan keulasta, koska tuplavalot katosivat ja ulommaisten valojen tilalle tulivat ilmaritilät. Korimallit olivat edelleen: Convertible ja HT (josta myös luxus-versio, Grande), mutta Fastback, sai uusien muskelimuotojen myötä nimen, SportsRoof. Eivätkä muskelit, tietenkään, jääneet pelkkiin muotoihin, vaan pellin alta löytyi toinen toistaan tehokkaampia pannuja.
– Lue lisää

1971-1973, iso kori ja kehittynyt tekniikka – viimeiset klassikot

Vuoden -71 mallit esittelivät Mustangin suurimmillaan, pituus kasvoi edellisestä vuodesta noin 20 cm. Muskelibuumi mahtavine hevosvoimineen oli jo menossa ohi vakuutusyhtiöiden ja valtiovallan painostamana ja nyt haluttiinkin tarjota, hyvää tekniikkaa ja ajettavuutta. Auto ei enää muistuttanut alkuperäistä miltään osin ja peltiä ei todellakaan ajan hengen mukaisesti säästelty. 1971-mallissa tehoa vielä oli runsaasti.

– Lue lisää

1974-1978, Mustang II – urheiluautosta perheautoksi

Voi vain kuvitella kohahduksen, kun -74 mallit paljastettiin, esiripun takaa. Ford oli palaamassa alkuperäisen pienikokoisen Mustangin henkeen. Energiakriisi painoi sopivasti päälle ja autot tuotiin tarjolle pienillä moottoreilla: 4-sylinterinen 2.3 L istutettiin nokalle vakiona, V6 optiona ja perinteistä V8:ia ei ollut aluksi tarjolla lainkaan. Korimallit olivat: 3-ovinen Fastback ja 2-ovinen Hard Top. Valittavina olivat lisäksi: hyvin varusteltu Ghia ja urheilullisempi Mach I, jossa oli V6 vakiona.
– Lue lisää

1979-1993, Mustang III-sarja – pitkäikäistä kulmikkuutta

Vuodesta -79 alkoi Mustangin kolmas menestystarina. Uusi Mustang perustui Fox-pohjalevyyn, joka oli ytimenä mm. Fairmontissa ja Thunderbirdissa. III-Mustang oli isompi, kuin II-sarjalainen, mutta silti selkeästi kevyempi. Muotoilu meni uusiksi, perusilme säilyi peräti vuoteen ’93 asti, kunnes uusi ”moderni” mallisarja esiteltiin. Alustassa oli tapahtunut merkittäviä muutoksia ja 5-litrainen (302 cid) V8 kuului kalustukseen heti kättelyssä.
– Lue lisää

1994-1998, pyöristynyt ja nykyaikainen IV-sarja

Uusi täysin modernisoitu IV-sarjan Mustang esiteltiin joulukuussa 1993. Kori muuttui kertaheitolla pyöreämmäksi ja virtaviivaisemmaksi. Makuasioista on turha kiistellä, mutta tosiasia on se, että uudet Mustangit myyvät vuosi toisensa jälkeen paremmin, kuin uudet Camarot ja Firebirdit yhteensä! Vanha 5-litrainen oli tuotannossa vielä kaksi vuotta korin uusiutumisen jälkeen, jolloin se korvattiin täysin uudella modulaarisella 4.6-litraisella moottorilla. Cobra-erikoismalli on ollut tuotannossa vuodesta ’93, ja vuoden ’99-mallin kerrottiinkin kehittävän jo n. 320 hv. Perusmallina on toiminut 3.8L V6, joka meni uusiksi vuonna -99 koko moottoriperheen myötä.
– Lue lisää

1999-2004

Vuonna 1999 oli Mustangin 35. juhlavuosi ja Mustang koki aggressiivisemman uudelleen muotoilun, SN95:n (1994 – 1998) pyöreät muodot muuttuivat hieman kulmikkaammiksi. Kylkien leikkaukset olivat isommat ja johtivat korkeampiin ilmanottoaukkoihin. Yhteinen ulkonäkö ensimmäisen sukupolven Mustangin kanssa lisääntyi, mutta samalla säilyi nykyaikainen look. Kattolinja oli korin ainoa kohta, joka ei muuttunut 1994 – 1998 mallista. Kaiken kaikkiaan uudistunut Mustang oli hieman pidempi ja leveämpi kuin ennen. Uudistuneessa korissa alettiin käyttää entistä enemmän komposiittiyhdisteistä valmistettuja osia.
– Lue lisää

2005-2014 Viides sukupolvi

Mallivuoden 2005 viidennen sukupolven Mustang, platform-nimeltään D2C ja koodinimeltään S-197, esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä vuonna 2004. Muotoilultaan viides sukupolvi kierrättää keulassa linjoja ja ideoita vuoden 1964 malleista ja perässä puolestaan 67-68 fastbackeista, siis retroilua parhaimmillaan. Mallista tuli välitön myyntimenestys laittaen puhtia Fordin kilpailijoiden retrohenkisten muskeliautojen suunnitteluun. 2006 perusmalliin tuli ”Pony Package” johon sisältyivät vuoden 1965 mallia mukaileva etumaski pienillä sumuvaloilla ja corral-ponilla, vuoden 2005 GT:n vakiovanteet, jäykempi jousitus, ABS-jarrut ja luistonesto.
– Lue lisää

2015- Kuudes sukupolvi

Kuudennen sukupolven Mustang esiteltiin yleisölle joulukuussa 2013. Vuosimalli 2015 oli ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva vuosimalli ja juhlisti samalla myös mallin 50-vuotista taivalta.

Maailmanlaajuisille markkinoille suunnattu uusi Ford Mustang sai Euroopan-debyyttinsä Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2014. Kyseessä on ensimmäinen Euroopassa virallisten tuontiohjelmien puitteissa myyntiin tuleva Mustang, vaikka malli on ollut tuotannossa yli 50 vuotta. Uusimpiin Mustangeihin on saatavana moottoreita 5.0-litraisesta V8-moottorista 2,3-litraiseen EcoBoost-moottoriin.
– Lue lisää


– Avaa laajempi Mustang-historiasivu